Anita aan het werk in Afrika

Lasu, Kerst, Oud&Nieuw, Yei

Hoog tijd voor een nieuw verslag vanuit Yei!

December is voorbijgevlogen met wat leuke hoogtepunten!

Zo kwam zowaar sinterklaas nog even aan in Zuid-Soedan, natuurlijk wel wat verlaat, maar geef hem eens ongelijk? Als hij helemaal op zijn paard deze kant op moet komen... Het was een gezellige avond die we bij ZOA gevierd hebben met cadeautjes, gedichten, kampvuur en heerlijk eten! Onze niet Nederlandse vrienden vonden het ook erg gezellig, maar wel raar. Waarom zijn de zwarte pieten zwart en rijdt sinterklaas op zijn paard op de daken ;-)

YTTC (Yei Teacher Training College, onderdeel van Across) had een diploma-uitreiking begin december. Een hele feestelijke happening waar veel belangrijke gasten waren uitgenodigd! Denk aan de minister van onderwijs en de comissioner (soort van burgemeester van omgeving Yei). Elke student heeft een lang zwart gewaad aan, maar de ere gasten hadden een nog mooier kostuum! Een fel gekleurd gewaad met een soort zwartepieten muts! (en nee, die hadden ze niet van sinterklaas geleend)

\"\"

Het was een erg officiële ceremonie met natuurlijk veel speeches. Maar ook was de brassband weer aanwezig.

\"\"

Na de diploma-uitreikingen was het tijd voor de familie om het te vieren! Alle kerstversiering die er te vinden is in Yei was ingekocht en wordt als teken van eer en felicitatie om de nek van de afgestudeerde gehangen! Een bont gezicht, maar wel heel leuk!

Beveiliging bij deze gelegenheden is ook volop aanwezig. Zowieso in heel Zuid-Soedan zie je overal mensen met AK-47\'s lopen, maar op een dag als deze is het wel heel duidelijk. Soms vraag ik mij af, moet ik mij juist veilig voelen met al deze wapens om mij heen, of juist niet?!

\"\"

In Lasu, het vluchtelingenkamp, zijn de scholen in december dicht gegaan voor een lange vakantie. Maar eerst was er nog een feestje in het kamp! Ja, je hebt het al door, voor elke gelegenheid wordt er feest gevierd!

Het was het einde van 16 dagen waarschuwen tegen ‘Gender base violence\'. Tegen geweld tussen man en vrouw. Een kleurrijke gelegenheid waarbij vooral de vrouwen volop aanwezig waren.

\"\"
\"\"

Veel traditionele dans, muziek, speeches en zingen. Wat typisch is voor een belangrijke gelegenheid in Z-Sudan is: iedereen krijgt tijdens de speeches een flesje water en een blikje soda. Maar nog belangrijker is de lunch! Iedereen die moet eten hebben voordat hij/zij naar huis gaat! Tijdens deze speciale gelegenheden wordt er vaak een koe/geiten/kippen geslacht. Er is rijst, posho en casava brood ( te vergelijken met een behangplaksel achtige substantie die ook zo proeft en smaakt, erg vies dus naar mijn mening) Sommigen noemen het ook wel lijm of cement. Maar erg populair en de basis voor het eten van de mensen hier.

Vaak zijn er bonen en spinazie als groenten te vinden. Een echt feestmaal voor de mensen, want vlees is duur, dus wordt weinig gegeten.

Maar ik ben al echt ingeburgerd, want een lekker ‘mals\' stukje geit met rijst en bonen gaat er prima in!

De kip sla ik meestal over, alhoewel dat voor de Afrikaan hét feestelijke is. Ik snap niet hoe ze het kunnen, maar meestal is de kip zo taai, dat je na 10 keer kauwen het stuk nog in je mond hebt zitten ... :)

\"\"

Na de laatste vergaderingen, lessen en ontmoetingen was het kerstvakantie. Ik ben naar Arua ( Noord Oeganda) gegaan, naar Famke en Naomi. Erg leuk en gezellig! Ik was helemaal gelukkig, want er is een zwembad te vinden in Arua! Verder heb ik veel boeken gelezen en helemaal niets gedaan! Voor kerst hebben we ‘flink\' geshopt op de markt. Op de 2e handsmarkt heb ik een heel leuk jurkje gevonden, we hebben lekker eten gekocht: te denken valt aan veel vers fruit zoals: mango, ananas, bananen.

Kerstavond was een gezellige avond die we met veel andere missionairs gevierd hebben. We zongen kerstliedjes, er was drama en we lazen het kerstverhaal, maar daarna was het voor mij echt bijzonder! De vrouw had 26 (!!!) soorten ijs gemaakt met haar ijsmachine! Nou dat was een hele traktatie, want dat is er in Yei niet te vinden. Ik had mij bijna misselijk gegeten aan het ijs, maar dat was het waard!

1e kerstdag waren wij voor de lunch uitgenodigd bij Aart en Geesje, en ander Nederlands gezin wat in Arua woont. Erg leuk! Eerst naar de kerk geweest. De kerstboom, feestverlichting en kleurrijke vlaggetjes waren met preciezie aangebracht. We zongen veel en gingen zingend en op de Afrikaanse manier dansend de kerk uit met het lied: ‘We want to wish you a merry Christmas\'.

Het was erg gezellig en leuk bij Aart en Geesje, nog een lang potje Kolonisten gespeeld, wat helemaal de kerstsfeer compleet maakte.

Met oud&nieuw wilden we oliebollen maken, maar we waren het helemaal vergeten! Nou het kan ook zonder! Een leuke film gekeken. Helaas was ik ziek op oudjaarsavond/nieuwjaarsdag, dus heb ik het toilet (gelukkig was deze binnen en doorspoelbaar!!!) iets té vaak gezien.

Op 3 januari hebben we de bus gepakt in Arua en zijn we naar Kampala/Jinja gereisd. Deze busrit duurt zo\'n 8 uur tot Kampala. In Kampala is er een Nederlandse bakker, dus hebben we genoten van een bruin broodje ham/kaas! Wat een lekkernij!

In Jinja slapen we bij Paster Terry, een Amerikaanse dominee. Hij is de dominee van de kerk waar ik in Jinja altijd naar toe ging. Hij heeft een mega groot huis, met echte douches waar heet water uit komt! Tja, leven in Zuid-Soedan maakt je blij met de meest ‘simpele\' dingen.

\"\"

Famke was in Jinja om voor de adoptie van Noami dingen te regelen. Dus ik ben regelmatig met haar mee geweest naar de rechtbank. Maar ik kwam natuurlijk voor het weeshuis Welcome Home! Wat fijn dat als je de poort binnenstapt je gelijk overladen wordt door geroep van kinderen die je allemaal roepen: mommie Anita! Ik heb weer genoten van alle kinderen en baby\'s! Die lachende, lieve gezichtjes, daar smelt mijn hart van!

\"\"

Na een paar dagen in Jinja te zijn geweest, weer terug gereisd naar Kampala. Hier in de supermarkt inkopen gedaan voor in Yei. De laatste echte goede maaltijd gegeten. We sliepen in een goedkoop hotelletje in hartje Kampala, de volgende dag zijn we weer met de bus naar Arua vertrokken. Veel gereisd in een weekje tijd, maar wel de moeite waard!

De terugreis van Arua naar Yei had ik minder geluk. Omdat ik met het openbaar vervoer reis (de goedkoopste optie) moet je veel geduld hebben. Ik kwam rond een uur of 10 aan bij het taxipark. Ik was de eerste die aankwam voor de auto naar Yei, dat heeft één voordeel, omdat je dan de voorstoel krijgt (de rest wordt met 4 personen op een bank gepropt). Helaas moest ik erg lang wachten totdat de auto eindelijk vol was! Rond 1 uur (3 uur later) reden we eindelijk weg. We waren net de stad uit, of het linkerachterwiel kwam ons voorbijrollen... Oeps! Ze hadden het niet goed vastgedraaid. Gelukkig hadden we een reservewiel en konden we na ene kleine stop toch verder rijden. Maar de chauffeur was voorzichtig geworden en reed erg langzaam. Op de grens verliep alles gelukkig zonder problemen. Ik werd weer herkend en vriendelijk te woord gestaan. Mijn visa\'s waren gelukkig in orde.

Om 19.30 kwam ik eindelijk aan in Yei! Een hele dag reizen voor een afstand van nog geen 100 mijl (160 km)...

\"\"

In Yei is alles goed. Er waren wat ongeregeldheden rond kerst, waarbij verschillende toekels (hutjes) in brand zijn gestoken. Ook is er wat onrust tussen verschillende stammen. Maar gelukkig merk ik hier nog weinig van. Natuurlijk moet ik me weer aan alle ‘regels\' houden. Zo ga je na 7 uur ‘s avonds, wanneer het donker is, niet meer de straat op. Tenzij je in een auto zit.

Ondertussen heb ik mij weer opgegeven voor de 4-Daagse in Nijmegen in juli. Dat betekend dat er dus eigenlijk weer getraind moet worden. Beetje lastig in Zuid-Soedan zal je zeggen! Maar we hebben er wat op gevonden: 3 x in de week gaan we van 6-7 (als het afgekoeld is) een ronde rondom Yei lopen. Erg gezellig en nog goed ook nog!

De temperaturen lopen flink op hier, in de schaduw bereiken we met gemak 40 graden. Stof is een groot probleem, er is geen asfalt, dus wanneer je op de weg bent is het een groot zandstrand. Er is alleen 1 ding wat er mist: de zee/water!

Iedereen bedankt voor het sturen van kerstkaartjes! Ik heb er meer dan 30 ontvangen. Super! Ook de reacties op mijn site vind ik erg leuk om te lezen!

Lieve groet.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba