Anita aan het werk in Afrika

Blog nummer 7

Voor deze keer een hartelijke groet uit een koud Nederland!

Geen warm, groen en mooi Malawi, maar koud, guur en ook mooi Genemuiden. Ik ben begin februari 'even' naar Nederland gevlogen om hier voor een kleine 4 weken te zijn. De grootste reden voor mijn bezoek is ; tante worden! En dat is gelukt. Ik ben 10 februari de trotse tante geworden van Liza!

Ik probeer natuurlijk zo vaak als mogelijk is even bij mijn zus en kleine Liza op bezoek te gaan. Maar daarnaast is het ook erg fijn om weer eventjes in Nederland te zijn. Het begon al met een 'kroket momentje' op Schiphol, en natuurlijk de familie en vrienden zien. Maar ook even de fiets kunnen pakken om naar de winkels te gaan!

En dat we in Nederand een eigen cultuur hadden werd mij op zondagmorgen erg duideijk; Het 'king-pepermunt moment'. Even een snoepje voordat de preek begon! Die gewoonte moet ik Malawi denk ik ook maar gaan introduceren.

Ik zag dat het ook al een tijdje geleden was dat ik mijn vorige blog geplaatst had. Tijd dus voor een up-date!

De regens zijn eind november, begin december begonnen. Gelukkig valt er in het noorden van Malawi dit jaar, tot nu toe, genoeg regen. Ik hoor dat dit in het zuiden niet het geval is.

Dat regens goed zijn voor het land is duidelijk, maar soms ook heel lastig! Zo waren wij op een zondagmorgen zondagschool aan het geven. Begint het op een moment toch te stortregenen, dan kun je geen kant op. En verder les geven gaat ook eigenlijk niet, omdat de golfplaten van het dak het geluid erg versterken.

Op een gegeven moment stonden we al wel erg lang te wachten, dus besloot ik maar op mijn blote voeten naar huis te gaan. Ach, had ook wel wat met je tenen in de modder...

Begin december zijn we met de GZB 'clan' in Malawi op safari gegaan. Naar South-Luangwa in zambia. Een lang weekend vol ontmoeting, plezier en dieren.

Ook kerst werd in Malawi gevierd. Al weken van te voren werd je dol van de kerstmuziek in de Shoprite ( supermarkt in Mzuzu).

Ook hebben we kerst gevierd met de zondagschool in Ekwedeni, met ongeveer 600 kinderen opgepropt zitten in de church hal, zingen, luisteren en bidden. Was erg mooi. De kinderen genoten er ook van. Na de tijd kregen de kinderen een beker fris en een zakje chips.

Op kerstavond heb ik kerst gevierd met 3 andere meiden. We hadden erg lekker gekookt en buiten een fim gekeken.

1e kerstdag was er al om 7.30 kerk, daarna hebben we koffie gedronken bij de fam. Visser. 's middags zijn we begonnen met koken, zodat we 's avonds bij de fam. Boogaart heerlijk konden eten.

2e kerstdag kennen ze niet in Malawi, dus zijn Amy ( een Canadese vrijwilliger), Sonja ( een Nederlandse student) en ik op een roadtrip naar het zuiden van Malawi gegaan. We hadden een auto via via gehuurd en op pad. Onze eerste stop was in Zomba. Zomba is de vroegere hoofdstad van Malawi, maar vooral bekend om de Zomba Plateau. Een mooi berg die je heerlijk kunt bewandelen.

Onderweg ook nog een hoed gekocht, tja. keuze genoeg!

Hierna gingen we naar Blantyre, de 2e stad van Malawi, wat vrij zuidelijk ligt. Tot nu toe ging onze reis vrij vlekkeloos.. tot we van Zomba naar Blantyre reden. Ineens hoorden we een raar geluid en ging de auto gek doen. Ik zet de auto gelijk aan de kant, en ja hoor. De achterband was totaal kapot gereden. Maar ja, daar sta je dan als 3 blanke meiden ergens in Afrika, zonder enige kennis van auto's.Dus maar een mannelijke voorbijganger aangesproken, die ons voor een kleinigheidje wilde helpen. Gelukkig stopte er daarna ook nog een andere auto die ons verder hielpen.

Kleine oponthoud, maar er moest nu natuurlijk wel en nieuwe band geregeld worden. Dus we werden op pad gestuurd en kwamen bij een drukke voorstad van Blantyre uit. Hier kwamen we een beetje vast te staan op een drukke plek bij een markt. En poetsie, ineens was de telefoon van Sonja uit haar hand gestolen!

Dus ook nog naar de politie om aangifte te doen. Gelukkig waren ze erg beheulpzaam. Banden gehaald, maar het was een public holiday, dus niemand kon ze verwisselen. Dan de nieuwe banden maar achterin de kofferbak en ergens aan de kant van de weg gestopt om het te laten vervangen.

Blantyre zelf is niet erg veel bijzonders. Maar vlak bij Blantyre heb je de berg Mulanje. Hier kun je prachtig wandelen. Daarnaast is Mulanje een gebied van de ananas.

Gidsje ingehuurd en we zijn naar een waterval gelopen.

Onderweg gestopt om ananassen te kopen. Hierna gingen we verder naar Satemwa tea estate. De oudste thee plantage in Malawi. We kregen een rondleiding over de plantage en hebben heerlijke scones gegeten met verse thee.

In Blantyre nog even de toerist uitgehangen. ( zover dat mogelijk is) De oudste kerk van Blanttyre bezicht, het nationaal museum en de KFC.

Toen onze dagen in het prachtige zuiden erop zaten zijn we via het Malawi meer terug gereden. Het was ondertussen oud&nieuw, dus op het strand het nieuwe jaar ingegaan.

Daarna begon het werkleven weer.

Het les geven van de kinderen is nog steeds erg leuk! Lieve en leuke kinderen, Ekwendeni is fijn om te wonen.

Ik hoop 29 februari weer naar Malawi te vliegen om hier tot Juni te blijven werken.

Zoals jullie gezien hebben was deze blog meer een foto verslag van de hoogtepunten van de afgelopen maanden.

Reacties

Reacties

Pa en Ma

Fijn om weer zo's mooi verhaal van jou te lezen. Mooie foto's.

Rixtia

Leuk Anita om even te lezen met je leven in Malawi.
Nu even thuis, geniet ervan

Lian van Tilburg

Wat heerlijk om je verhalen weer te lezen. En wat fijn dat je thuis was voordat Liza geboren werd. Ik had uit je vorige blogs begrepen dat je in februari voorgoed terug kwam, maar je mag gelukkig nog een poosje naar Malawi.
Als ik de verhalen zo lees, ben jij daar helemaal op je plek.
Geniet er met volle teugen van meid.
Het ga je verder goed.
liefs en groetjes van Lian

ellen hilhorst

Nog een goed tijd in Nederland. Leuk je gisteren even gesproken te hebben!

Klasien Hoekman - Fuite

Prachtige foto's
en een mooi tante zeggertje, gefeliciteerd.

Tante Arendje

Hè Anita, mooie verhalen weer. Nu eerst nog een dag of 10 van Liza en de overige familie genieten en dan nog voor een poosje terug. Veel plezier :-)

Marlinde

Mooi om je foto's te zien en verhalen te lezen!! Nog even van je aanwezigheid genieten in Nederland ;) Xx

tinyraben

prachtig verhaal en mooie foto,s ook van je nichtje . Nog even genieten en de kou trotseren voor je weer naar Malawi vertrekt

jennie en jan

fijn je verhaal te lezen. en jezelf te ontmoeten.
geniet van de kleine Liza. (wat een lief meisje).

Ad

Leuk verslag en mooie foto's Anita. Als ik je voor je vertrek niet meer zie dan wens ik je een goede reis en een fijn verblijf in Malawi toe.

Mirjam de Jong

Hallo Anita,
Allereerst gefeliciteerd met je nichtje. Bijzonder hè, tante
worden! Wat kan ik toch altijd genieten van die prachtige foto's die je bij je verslagen doet. Wat een gave herinneringen zal je daar aan over houden op al die mooie plaatsen was je bent geweest. Nou meid geniet nog even thuis in ons koude kikkerlandje en weer een goede reis terug!

Annemie

Proficiat met je nichtje..........en geniet nog van de laatste maanden daar.....

jennie

gefeliciteerd met je nichtje!
kom je na Malawi weer naar oeganda?
lijkt me erg gezelig

Alibert

He tante, gefeliciteerd met je nichtje !!!!!!!!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba