Anita aan het werk in Afrika

haaknaalden, nijlpaarden en 1 van de zeven wereldwonderen

Het werd weer eens tijd voor een nieuwe blog vanuit Malawi.

Sinds de vorige blog is er veel gebeurd en heb ik veel gedaan, ik zal het zo kort mogelijk beschrijven en jullie mee nemen naar mijn werk en leven hier.

De Nederlandse school gaat zo zijn gangetje. De kinderen zijn lief en werken hard. Ook zijn de kinderen erg goedgelovig, dat bleek wel op 1 april. Ik had verteld dat er houtworm in de stoelen zat, en de stoelen daarom uit de klas moesten. Braaf namen alle kinderen kussens mee, want op de koude vloer zitten is ook zo hard…

Daarnaast heb ik kunnen regelen dat de schoolborden van de lokale school hier geverfd kunnen worden. Met het collectegeld van de bruiloft van Evelien en KlaasJan heb ik schoolbord verf gekocht en zijn de schoolborden weer netjes zwart.

Naar de lokale school gaan ruim 1500 kinderen en op zondag houden we ook zondagschool in de lokalen. Vanaf nu kunnen ook de kinderen die achterin de klas zitten het weer goed lezen!

Pasen werd ook uitgebreid gevierd in Malawi. Met de zondagschool hadden wij ook een rol in de kerkdienst. We zingen enkele liedjes, de kinderen deden een klein toneelstukje, en er werd een vers uit de bijbel opgezegd. Ook hadden we een groot kruis voorin de kerk gezet en kinderen mochten hun rugzak met hun ‘burden of sin’ bij het kruis neerleggen. Waarna iedereen zong: ‘Would you be free from you burden of sin, there is power in the blood.’

Tweede paasdag zijn we met een aantal vrouwen hier uit geweest, een Ladies Night naar Mzuzu. We hebben gegeten bij een nieuw en luxe hotel. Even onszelf verwennen.

Elke woensdag middag ga ik met de kinderen naar het ziekenhuis, daar verkopen de vrouwen Mandazi’s, een soort oliebollen, maar dan net ietsje anders. Erg lekker.

’s Avonds is er bijbel studie bij iemand thuis. We zijn dan met een groep van ongeveer 20 mensen.

Zo hadden we een paar weken geleden een BBQ geregeld. Dat was omdat Mariella, een Nederlandse vrouw die hier ook werkte, afscheid nam.

Erg jammer, want ik kon goed met haar opschieten. We hebben samen veel leuke dingen gedaan!

Zo zijn we ook een keer naar Kande Beach gegaan.

Dat is een mooi strand aan het Malawimeer. Maar je kunt er ook paardrijden, nu is dat op zich niet zo bijzonder, maar wel dat je met de paarden gaat zwemen in het meer!

Zadel van het paard af en dan het water in, wat een bijzondere ervaring!

Toen was het zaterdag 18 april zo ver, Marlinde kwam naar Malawi toe!

’s Morgens vroeg naar Lilongwe toe, toch zo’n 5 uur rijden vanaf Ekwendeni, om Marlinde op te halen. Alles ging prima en het was fijn om haar na zo’n lange tijd weer te zien.

In Ekwendeni mijn werk en woonplek laten zien. De kerk op zondag ( 7.30 blijft nog steeds erg vroeg), de school, Mzungumeal op dinsdag, de bijbelstudie, Mzuzu, Ekwendeni en het Malawimeer.

Ze was hier een weekje en hebben ons prima vermaakt.

Wel werd Marlinde gelijk welkom geheten door een mega grote spin, die in de keuken liep. Gewapend met bezem en staand op een stoel het beest naar buiten gejaagd.

Ook als afsluiting een rondje gelopen door en rondom Ekwendeni, heuvels in de verte, verdroogd mais op het land, en tabak wat hangt te drogen bij de mensen thuis.

Marlinde had ook heel veel haaknaalden en wol meegebracht uit Nederland ( dank voor de mensen die gedoneerd hebben). Deze haaknaalden hebben we aan de meisjes van de blindenschool gegeven. Zo veel vrijetijdsbesteding is er niet, en haken is voor veel meiden een leuke bezigheid. Helaas hadden ze bijna geen haaknaalden, waardoor ze moesten improviseren met lollystokjes etc.

Gelukkig heeft ieder meisje nu 2 haaknaalden en 2 bolletjes wol gekregen! Ze waren er erg blij mee! Gelijk werd er volop gehaakt en hoorde je ze niet meer.

We zijn ook een nachtje weg geweest naar het meer en hebben daar heerlijk kunnen relaxen, dat was het begin van mijn vakantie.

Daarna naar Lilongwe toe, vanuit daar hadden we een safari geboekt naar South Luangwa, Zambia.

Om half 8 verzamelen, waarna we uiteindelijk om half negen weg konden rijden. We zaten in een groep met 7 andere meiden. 3 uit Nederland en nog 4 Noorse.

Na een mooie rit van ongeveer 6 uur kwamen we aan bij Track and Trail River Camp.

Op de grens moest ik nog wel even duidelijk maken dat ik écht betaald had voor een werkvisum voor Malawi, maar dat het processen nogal lang op zich laat wachten.

Aangekomen bij de accommodatie, hier had Kiboko een tentenkamp opgezet. Een nette tent met 2 bedden erin. De camping stond heel mooi naast de rivier waar je de Nijlpaarden zag liggen. We werden de eerste middag ook gelijk verwelkomd door een olifant aan de overkant van de rivier.

’s Nacht werden we ineens wakker van een geluid, dat we niet direct thuis konden brengen, maar wat bleek de volgende morgen. Er was een groep van 6 olifanten met kleintjes langs onze tenten gelopen.

Ook werden we ’s nachts regelmatig wakker van het geluid van grazende nijlpaarden rond onze tent.

Wanneer we ’s nachts dus ook naar de wc wilden, moesten we James, de bewaker, roepen. Die ons dan, bewapend met een katapult, naar de wc begeleidde.

We hadden twee morning game drives. Om 6 uur vertrekken, om hopelijk zoveel mogelijk dieren te zien. Elke middag hadden we een avond safari, om 4 uur vertrekken, om zo 2 uur in het licht te rijden en 2 uur in het donker. Ze schijnen dan in het rond met een hele felle lamp, om zo de nachtdieren te kunnen zien.

We hadden geluk, want we hebben veel dieren gezien. Olifanten, buffels, nijlpaarden, zebra’s, giraffen, impala’s, en een luipaard!

Erg mooi!

Na 4 dagen weer terug naar Lilongwe, vanuit daar gingen we weer opnieuw nar Zambia, ditmaal om de Victoria Falls te bewonderen.

We hadden besloten om te gaan vliegen vanuit Lilongwe dat was en goedkoper en je veel sneller. Nadat we ons ingecheckt hadden, was de verrassing groot. Het vliegtuig wat ons via, Lusaka, naar Livingstone zou brengen was een erg klein vliegtuig! Een 19 persoon propeller vliegtuigje.

Gelukkig veilig geland in Lusaka, waar we gehaast door de douane moesten, omdat het volgende vliegtuig al op ons stond te wachten. Boven Livingstone konden we de Victoria Falls al zien!

Het hotel/backpackers was mooi. We hadden onszelf verwend door een luxe kamer te nemen. ’s Avonds uit eten en hier krokodil op.

En de volgende morgen was het zover, eindelijk naar de watervallen. Deze stonden al zo lang op mijn ‘bucketlist’. Met de gratis shuttle naar de watervallen gebracht. Hier toegang betaald en dan kon ik ze eindelijk met eigen ogen zien.

Wat een water!

Omdat het regenseizoen net afgelopen is, zijn de watervallen op zijn volst. Heerlijk rond gelopen en alles bekeken. Door de spray van de watervallen ( het water valt zo hard naar beneden) zijn we helemaal nat geworden. Gelukkig hadden we een poncho mee, die enigszins uitkomst bood.

Wat een kracht heeft water.

We hebben er heerlijk gewandeld, ook naar een boiling pot, waar al het water eerst naar toe gaat. Je loopt dan door een tropische stukje regenwoud waar je moet uitkijken dat de bavianen je niet aanvallen ( hé Marlinde…)

Ik had een aap die aan mijn tas zat en Marlinde was zo braaf om die weg te jagen.

’s Avonds zijn we nog een keer naar de watervallen gegaan. Het was namelijk volle maan, en omdat het volle maan is is er een regenboog zichtbaar, de Luna Rainbow. Heel mysterieus en bijzonder!

De volgende dag naar Zimbabwe, de watervallen liggen namelijk op de grens van deze twee landen. Ook hier weer een visum gekocht en de watervallen vanaf de Zimbabwe kant bekeken. Prachtig!

Je raakt er niet uitgekeken.

In de verte nog een olifant gezien.

We hebben er ook nog een Rhino Walk gedaan, een wandeling naar neushoorns toe in het wildpark naast de watervallen. Het was een jonge neushoorn en een vrouwtje.

Ook hebben we een sunsetcruise gedaan. Gevaren op de Zambezi rivier en de zon in de rivier zien zakken. Ondertussen nog nijlpaarden en krokodillen gezien.

Heel mooi, en met recht een van de 7 wereldwonderen!

Zaterdags weer terug gevlogen naar Lilongwe, dit keer in een 9 (!) persoons vliegtuigje. Je kunt niet staan in het vliegtuigje, ziet de piloot en alle instrumenten zo zitten. Voordeel is wel dat je erg mooi kunt uitkijken over het landschap. Maar ook wel hobbelig…

In Lilongwe aangekomen weer opgepikt door een vriend, die nog een winkeltje van zijn vrouw liet zien. Chitenche gekocht (stof). Verder gerelaxt, op de markt groentes gekocht en heerlijk gezwommen in een zwembad bij een hotel.

Afgelopen maandag heb ik Marlinde weer netjes bij het vliegveld afgezet en ben ik zelf weer doorgereisd naar Ekwendeni. Na een hele mooie, gave en bijzondere vakantie begint maandag het werk leven weer.

PS. Bedankt voor alle berichtjes hier en kaartjes met de post! Dat waardeer ik erg!

Er staan meer foto's onder het kopje foto's.

pa en ma

Weer een bijzonder verhaal, we zijn weer helemaal op de hoogte (waren we al een beetje)
Dikke knuffel van je pa en ma

Evelien & Klaas Jan

Mooi verhaal om te lezen!
Dikke knuffel XXX

arda keurhorst

Fijn dat je dat allemaal mee mag maken , en dan ook nog samen met Marlinde. Heel mooi om te zien en te lezen. Nog een goede tijd in Malawi. Groeten van ons allemaal!

Mirjam de Jong

Hallo Anita,
Wat leuk om zo weer even een verslag van je belevenissen te lezen. Wat een prachtige foto's zeg!
groetjes Mirjam

jan en jennie

het is altijd weer genieten als er een nieuw verhaal is.
zo te lezen heb je een fijne tijd gehad met Marlinde.
lieve groeten en sterkte bij alles.

Marlinde

Ha lieve zus, leuk om onze vakantie belevenissen te lezen ;) Het was een top vakantie!! Xxx

Klasien Hoekman - Fuite

Fantastische belevenissen, mooie foto's, het is daar heel mooi, ook eigen ervaring. Albert en ik zijn ook bij de Victoria Falls geweest. Fijne tijd!

Simon

Leuk verhaal en mooie foto's, Anita. Nog veel plezier daar!

Alibert

Mooi verslag weer Anita.
En bijzonder, die Luna Rainbow!
En hup,.... nu weer aan het werk :-)

Rineke

Mooi Anita! Tijdens het lezen voelde ik me even op vakantie hoor ;) !!

oma en oom Bert

Dit was weer een mooi verslag met veel mooie foto's.
Nog een fijne tijd in Malawi.

groeten oma en oom Bert

Hilda Kapenga

Mooi verhaal Anita. Fijn dat het zo goed met je gaat!
Gods Zegen gewenst.

Groeten Jan en Hilda en Miriam Kapenga

Lian van Tilburg

Wat geweldig Anita, dat je zus bij je op bezoek kwam en jullie er een mooie vakantie aan vast hebben geknoopt.
Wat een ervaringen allemaal. Als ik lees over je safari, komt er bij mij ook weer het een en ander boven. Blijf genieten van de fantastisch tijd die je daar mag beleven.
lieve groetjes Lian.

Jentje de Haan

Ha Anita, wat leuk om je verslag te lezen. Ik sprak je moeder vanmiddag, en ze stuurde even de link door via facebook. De hartelijke groeten van jentje

Judith

Beter laat dan nooit, heb ik deze blog ook gelezen. Wat ik me afvraag bij de foto van de markt: Hoeveel wordt er daar gemanipuleerd met de groenteteelt, dat alle groente zo gelijk van vorm is? Hier in Nederland moet alles al zo uni zijn, maar daar lijkt het nog erger?

Hamba