Anita aan het werk in Afrika

Vierde blog vanuit Ekwendeni, Malawi

Hoog tijd voor een kleine update vanuit Ekwendeni.

Vandaag is de ‘zomervakantie’ begonnen voor mij en de kinderen. Nou ja, zomervakantie. Op dit moment is het ‘winter’ in Malawi en kan het soms ook behoorlijk koud worden! Vooral in de maand juni was het soms echt koud. Overdag in de zon is het wel heerlijk met een graad of 25, maar zodra de zon weg is was het ook koud. Zo koud dat ik in Mzuzu maar op jacht ben gegaan naar vesten, sokken en een fleece broek! Ja, ook zoiets kan in Afrika. In de avond en ’s nachts wordt het zo’n graad of 10.

Op de school ging ook alles goed. Even flink door bikkelen met de kinderen om al het stof van de wereldschool op tijd af te krijgen. Ook fam. Vd Boogaart kwam weer terug met verlof, dus werd mijn klas weer verdubbeld in leerlingaantal.

Erg lief, vanuit Nederland hadden ze een zak paprika chips mee genomen. Tja, blijkbaar is ook hier duidelijk wat ik het meeste mis qua Nederlands eten.

Niet dat ik hier tekort kom hoor. In Mzuzu is (bijna) alles wel te verkrijgen.

Verder aan alle dagelijkse dingen ook door. Elke dinsdagavond mzungu meal, waarna we vaak erg fanatiek een potje UNO spelen.

Woensdagsavond de bijbelstudie.

En niet te vergeten het sporten in de tuin op de maandag en woensdag.

Elke vrijdag bijbelclub bij de blindenschool. Dit is altijd erg leuk om te doen. Soms erg frustrerend als je merkt dat er wel iets meer aandacht aan de kinderen besteed kan worden. Wanneer je er komt zitten de meeste kinderen maar op de grond zichzelf te vervelen. Gelukkig zie ik de meisjes nog steeds druk aan het haken!

Op een vrijdag middag beginnen we met een bijbelverhaal. Daarna wordt er veel en fanatiek gezongen en gedanst. Ook nemen we een snack en drinken mee voor de kinderen. Soms spelen we een gezamenlijk spel, soms mogen ze spelen met materiaal wat we mee brengen. Nog steeds blijft het bijzonder om te zien hoe een 18 jarige jongen trots is op zijn disney kleurplaat, of er volop met de lego wordt gespeeld.

Zondag ochtend geef ik vaak zondagsschool. Nog steeds begint de kerk om 7.30 in de morgen. Ik kan er nog steeds niet aan wennen. Meestal zit er dan een man of 10. Maar omdat we als zondagsschool onszelf moeten presenteren in de kerk, moeten we wel op tijd aanwezig zijn. Na een half uur is de kerk tot halfvol gedruppeld, en na ongeveer 45 minuten is de kerk helemaal vol.

Na een half uurtje met de kinderen in de kerk gezeten te hebben, gaan we er tijdens de mededelingen uit. We lopen dan naar een nabijgelegen schooltje, waar we in 2 lokalen zondagsschool kunnen geven. Meestal heb ik de jongere groep ( 3 jaar- 8 jaar). Eens per 3 weken wordt je niet ingeroosterd en kun je de gehele kerkdienst in de kerk aanwezig zijn.

Ook was ik nog jarig. Ik werd door de buren verrast door gezang op de vroege morgen en ontbijt op bed! Erg leuk.

Ik had de kinderen deze dag bij mij in huis, we hebben spelletjes gedaan, koekjes gebakken en een filmpje gekeken. Erg leuk!

’s Avonds had ik vrienden uitgenodigd om te eten en daarna gezellig me z’n allen spelletjes gedaan. Erg leuk om zo je verjaardag te vieren.

Ondertussen ook 2 bruiloften bijgewoond hier. Een was een echte, de andere was een mock wedding, om geld in te zamelen.

Een bruiloft gaat hier wel ietsje anders aan toe, als in Nederland. Gebruikelijk is ( na de kerk) dat er in een grote hal iedereen bij elkaar komt. En dan: chop some money! Met andere woorden: naar voren dansen en dan geld strooien voor het bruidspaar. Meestal wissel je 1000 kwatcha in voor kleine biljetten van 50 of 20 kwatcha. Dus je kunt er flink op los strooien.

Tijdens deze mock wedding werd er geld ingezameld voor de jeugd van de kerk. Het waren dan ook de dominee en zijn vrouw die opnieuw gingen trouwen. Alles volgens de officiële draaiboekjes, met kerkdienst, trouwjurk en bruidsmeisjes. Bijzondere manier om geld in te zamelen. Maar wel erg vrolijk en zo betrek je de hele gemeente.

Verder weinig nieuws hier in Malawi. Alles gaat zo rustig zijn gangetje door. Morgen reis in naar Lilongwe, om vanuit daar verder naar Oeganda te reizen. Famke, een erg goede vriendin, is vorige maand getrouwd. Een goede reden om eens te kijken hoe het in Oost Afrika is, i.p.v. het Zuidelijke Afrika. :)

Reacties

Reacties

pa en ma

Fijn om dit alles weer te lezen.
Doe Famke en haar man onze hartelijke groeten
Een hele dikke knuffel van je pa en ma

jan en jennie

fijn om alles te lezen, mooie foto's.
fijne tijd toegewenst in oeganda bij Famke.
veel liefs van ons.

J.A.C. Olie

Mooi om te lezen, Anita! Heb het goed in de 'winterse kou'
Gods zegen toegewenst.

Marlinde

Ha lieve zus, heel veel plezier in Oeganda, doe Famke de groeten van mij en geniet van je verblijf in Oeganda. Liefs Marlinde

oma en oom Bert

Lieve Anita, Dit verhaal bij je ouders thuis gelezen, het was weer mooi. Veel plezier bij jouw kennissen daar en op je werk.
Groetjes oma en oom Bert

gerard en tiny raben

Anita ook van dit verhaal hebben we weer genoten, fijn dat je veel mensen laat meegenieten in het voor ons verre Malawi. We wensen je Gods zegen toe, hartelijke groeten van Gerard en Tiny

Klasien Hoekman - Fuite

Leuk om weer van je te lezen en alles waar je mee bezig bent. Het allerbeste toegewenst!

eG Hlsman

Na de vakantie eerst even tijd genomen om je verhaal te lezen. Ik ben altijd weer benieuwd wat je meemaakt in zo'n vreemd land met een heel andere cultuur. Apart zo 'n kerkdienst om half acht, 's morgens. Ik denk dat hier ook niet veel zouden omen.
van harte Gods zegen toegewenst, WG Hulsman

Lian van Tilburg

Als ik je verhalen zo lees, heb je het nog steeds reuze naar je zin.
Leuk om te zien hoe je ook stralend op de foto's staat.
Ik hoop dat je een mooie tijd in Oeganda hebt gehad. En we hopen ook nog een goede tijd verder in Malawi.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba