Anita aan het werk in Afrika

Blog 6 vanuit Malawi

Een Hartelijke groet uit Ekwendeni!

Na een hele warme periode hier, waarbij de temperatuur ver boven de 30 graden uitkwam, is van de week de eerste regen weer gevallen! Wat een aangename afwisseling. Het regenseizoen was eind april afgelopen, dus na maanden van droogte, hoop ik dat mijn tuin eindelijk weer wat kleur gaat krijgen!

Verder gaat hier in Malawi alles zo zijn gangetje. Het les geven is nog steeds erg leuk! Zo hebben we onder andere gewerkt aan Sint Maarten, zijn er heuse lampionnen gemaakt en zijn we zelfs bij enkele huizen langs gegaan om aan de deur te zingen. ( ik had enkele maar van de voren geïnstrueerd, zodat het nodige snoep ingekocht was!)

Nu zijn we bezig met de komst van sinterklaas, de nodige spreekbeurten zijn geweest, kortom: we werken flink door!

Al hoewel dat doorwerken soms wel lastig is. Dit komt vooral omdat de school eigenlijk een gehuurde ruimte is, naast een hal waar regelmatig een meeting of bijscholing gegeven wordt.

Nu is dat op zich geen enkel probleem, tenzij het een groep vrouwen is, die hun eigen kinderen meebrengen.

Kijk, en dan begint de afleiding in de klas. De kleine kinderen worden vaak buiten gezet, zodat ze daar kunnen spelen. Of binnen naast moeders. Alleen dragen de kinderen geen luiers en zijn ze ook nog niet zindelijk. Het werd bijna een sport om te tellen hoe vaak de dweil; ‘huppaké’ naar binnen werd gebracht. Even de dweil over de natte plas op de grond, natte broek/rok te drogen op de struik. En ja, hoor. Minuten later werd dezelfde dweil weer naar binnen gezwabberd om het volgende ‘ongelukje’ op te dweilen. En dat gaat dan de hele dag door, twee weken lang. Er hing aan het einde van die twee weken een ‘typisch’ luchtje aan de struik voor de school. ( En laat ik maar zeggen dat ik die dweil niet ga gebruiken…)

Veder was het hoog tijd dat de vloer in mijn huis gerepareerd werd. De betonnen vloer had de nodige scheuren, dus heeft mijn tuinman, samen met de tuinman van de fam. Visser, het gerepareerd. Een laagje cement doet wonderen!

Maar toch gaat niet altijd alles in Malawi altijd even lekker. Zo had ik op den duur geen water meer. Nu valt regelmatig even de stroom weg, of heb je voor een tijdje geen water. Maar deze keer duurde het 3 dagen voordat het waterbedrijf mij weer aangesloten had. Flink irritant, helemaal omdat het eigenlijk voorkomen had kunnen worden. Gelukkig heb ik fijne buren en kan ik daar mijn emmertjes water halen.

Of dat ik bijna 2 dagen geen stroom had. Gelukkig waren ook toen mijn buren de redder in nood. En kon ik hier mijn mobiel en e-reader opladen en de spulletjes uit de koelkast bij hen bewaren! ( Bedankt Anneke en Martijn!)

Zomaar even een foto van de vrouwenvereniging in vergadering.

Ook wordt er regelmatig bij het klaslokaal aangeklopt, omdat er mensen zijn die geld nodig hebben. Soms lastig. Want wie geef je nu wel, en wie niet? En waarom dat niet? Zo werd mij vandaag nog gevraagd of ik werk had, want er lag iemand in het ziekenhuis. En gisteren kwamen er twee vrouwen die namens een kerk geld ophaalden. Waar het geld nou precies naar toe ging was mij niet helemaal duidelijk, omdat ze geen Engels spraken.

Maar soms zijn er ook fundraisers voor een goed doel. Zo was er op een zondag na de kerk een fundraiser waarbij de jeugd geld inzamelde. Deze keer kon je je bloeddruk laten meten of je laten wegen. Dat natuurlijk tegen een kleine bijdrage. Creatieve manier van geld inzamelen!

In de herfstvakantie ben ik nog een weekend naar Nyika National Park geweest. Ik was uitgenodigd om met Martijn, Anneke en kids mee te gaan. Erg gezellig, maar ook een heel mooi park!

De omgeving is heel anders dan een ‘typisch Afrikaans’ landschap. Er zijn ook zebra’s en verschillende antilopen te vinden. De olifant en luipaard helaas niet gezien.

Gezellige dagen daar gehad. Lekker gewandeld, gelezen, bij het kampvuur marshmallows roosteren, game drives en genoten van het landschap.

Ook op de blindenschool gaat alles goed. Ik mocht van mijn oude school in Tollebeek 3 dozen met spulletjes ontvangen. De meisjes waren erg blij met de haaknaalden en al het wol. En het gejuich van de jongens zei genoeg toen ik de voetballen tevoorschijn haalde. Bedankt ‘Op de Wieken’!

December komt dichterbij. Met sinterklaas hopen we met alle GZB’ers in Malawi een lang weekend naar Zambia te gaan. Om samen te zijn, te zingen, overdenken, zwemmen, kamperen, maar ook vooral om de wilde dieren te zien in South Luangwa.

Dat wordt op 5 december dus geen pepernoten strooien… of we moeten de bavianen en olifanten naast de tent willen! : )

Reacties

Reacties

pa en ma

Weer een gezellige blog.
Fijne week in Zambia met alle GZB-ers
Wij tellen af tot 2 februari!
Dikke knuffel van je pa en ma

Arda

fijn weer een nieuw verhaal.
geniet in Zambia, en nog een fijne tijd.
groeten van ons allemaal!

Bert en Josien Boll

Leuk om weer een berichtje van je te lezen. Leuke foto's. Hartelijke groeten uit Genemuiden.

Dicky Stijf-Kasper

South-Luangwa is heel erg mooi! 20 jaar geleden daar geweest. Je kon er toen ook wandelsafari's doen. Een fijne tijd daar!
Hartelijke groet uit 's-Hertogenbosch

Arendje

Leuk verhaal. Geniet er nog even van????????

Arendje

Die vraagtekens waren dus smileys haha...

jan en jennie

fijn, weer een verhaal en mooie foto's.
een goede tijd nog toegewenst.

Ellen Hilhorst

Mooi om op de hoogte te blijven van je leven in Afrika!

Marlinde

Weer een mooi verhaal Anita!
Heel veel plezier in South Luangwa, wie weet, nu wel leeuwen.. :)

Annemie

Mooi verhaald weer, je bent goed bezig.

Helmich en Dinie

We hebben weer genoten van jou verhaal.
Ook voor de toekomst , dat je tot zegen mag zijn.

Klaas Jan & Evelien

Weer leuk om te lezen! Fijne tijd in Zambia!

Liefs,
Klaas Jan & Evelien en Ukkepuk

Helmich????Dinie

Wat een dagelijkse zorgen, ik maak me overal een voorstelling bij. Het is een bijzonder leven.

Helmich. Dinie

Ooh, nu snap ik dat vraagteken, ik wou je een mooi bloemetje sturen. Maar dat verlept tot een vraagteken. Nog een fijne tijd met al je belevenissen.

oma en oom Bert

Een fijne tijd in Zambia, en straks gezegende kerstdagen toegewenst. groeten oma en oom Bert

Lian van Tilburg

Wat heerlijk om je verhalen weer te lezen en wat fijn dat de kinderen zo blij waren met het materiaal wat we gestuurd hebben.
Geniet nog even van de prachtige tijd die je daar hebt en ik begrijp uit het bericht van je ouders dat je 2 februari weer terug komt.
Ook wens ik je hele fijne feestdagen toe. Heel bijzonder om daar Kerst te mogen vieren.
groetjes en liefs Lian

Klasien Hoekman-Fuite

Leuke blog om te lezen, je beleefd heel veel, lang geen saai bestaan, maar het zal ook wel eens moeilijk zijn. van mij veel sterkte toegewenst bij alles.

bram.post

we hebben veel geld op gezameld.!!
wat zijn fundraisers?
en trouwens het zijn leuke foto's

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba