Anita aan het werk in Afrika

Alles gaat zo z'n gangetje :)

Eigenlijk heb ik niet zo heel veel nieuws te vertellen. Ik probeer elke dag bij Welcome Home langs te gaan. En verder gaan de dingen zoals ze gaan. Lekker makkelijk dus!

Zondag morgen naar de kerk geweest, leuk om weer mensen te zien en te spreken. Er was ook een Amerikaans echtpaar wat in Oeganda woont en 2 kinderen van Welcome Home geadopteerd heeft. Leuk om die kinderen te zien, maar het zal voor de kinderen ook wel raar zijn! Vooral het oudere meisje werd heel verlegen.

Zondag middag weer bij Welcome Home geweest, altijd weer leuk om de poort binnen te lopen en de oudere kinderen komen naar je toe gerend en roepen je! Zo schattig, iedereen wil dan natuurlijk even aandacht, het liefst willen ze opgetild worden, of willen bij je op schoot kruipen, maar ja, op een schoot passen maximaal 2 kinderen! Dat levert dus wel eens een traan bij sommigen op. Haha.

Ook bij de baby's gaat alles goed. Er is echt een heel schattig klein jongetje daar. Hij is 5 maanden, HIV positief en erg klein! Maat 44 is hem net te klein zeg maar. Een rompertje maat 52 past hem prima. Maar hij is zo lief! Natuurlijk zijn ze allemaal lief, maar met sommige heb je gelijk een andere ‘klik'.

Ook is er weer een nieuw jongetje van 6 weken binnengebracht. Zo lief jongetje, zo'n verdrietig verhaal. de moeder is 16, zelf helemaal wees. Was er een jongen die haar zwanger heeft gemaakt, na 2 maanden zwangerschap is hij weggegaan. Zit moeder nu met kind, met verder helemaal niets. Gelukkig heef het bij Welcome Home weer kans op een goede toekomst!

Maandag middag waren we eerst van plan om 's middags naar Home Sweet Home te gaan, maar Suzan en Otim waren er niet, dus hadden wij het uitgesteld naar dinsdagmiddag.

Maar toen wij dinsdag wakker werden was het toch aan het regenen, echt regenen bedoel ik dan. Met bakken uit de lucht. Dat werd dus 's middags niet naar HSH, omdat de wegen dan zo'n beetje onbegaanbaar zijn. Of je moet graag onder de rode modder willen zitten en uit willen glijden met de boda.

We besloten 's middags dan maar naar de markt te gaan om een jurk voor Famke te gaan kopen.

Vrijdag is er namelijk een bruiloft van een Amerikaanse met een Oegandese man. Daar moet je natuurlijk nieuwe kleren voor hebben!

Wij dus naar de markt, wat trouwens ook niet echt een goed plan is als het heel hard geregend heeft. Door de doolhof van kraampjes vonden wij eindelijk een hele mooie jurk!

Onderweg was mij al 2 keer een verschillend kind aangeboden, waar ik wel voor kon zorgen.Famke heeft natuurlijk Naomi, dus dan denken de meeste mensen dat ik ook wel een kleine wil hebben. ( zou ook wel WILLEN, maar of het nu praktisch en goed voor zo'n kleine is, is de vraag :) ) Echt, er werd 2 keer serieus een kind aangeboden, zo van: You take this baby! Ik zo van, No I don't want! Het kind heeft een papa of en mama, dan is het niet goed om te zeggen dat een ander maar voor het kind moet zorgen. Dit blijf ik echt niet snappen.

Dinsdag avond hielden we een ‘game night'. Dat wil zeggen dat we andere vrienden uitnodigen voor een spelletje SPOONS! Echt, dat is zo leuk, iedereen fanatiek! Helaas had ik niet gewonnen! Hopefully next time.

Woensdag middag dan wel naar HSH gegaan, alleen de boda rit was al weer leuk. Het heuveltje op voelde ik de motor al pruttelen en moeilijk doen. Wat betekend dat hij de motor stil zet aan de kant van de weg, je af moet stappen, de chauffeur de motor plat op de grond legt, hij wat heen en weer rammelt ( met de motor) zodat het laatste restje benzine goed verdeeld wordt en je kan weer opstappen om verder te gaan!

Leuk om sommige kinderen weer te zien. Alleen de special need kinderen waren aanwezig, de andere kinderen waren nog op school. Iedereen is gegroeid (logisch) en wijzer geworden! Zo leuk!

Ook Suzan en Otim weer gezien. Hierna zijn wij doorgelopen naar King Fisher. Een resort waar je heel erg goed kan zwemmen! Het is daar zo mooi, je kijkt zo het Victoria Meer op. Echt een plaatje.Ik zal hier nog wel vaker komen denk ik!

Donderdag middag zijn Famke, Naomi en ik naar huizen wezen kijken. Famke wil graag ergens anders wonen, dus dat werd huizenjacht! 3 huizen bekeken, de eerste wordt het waarschijnlijk. Het 2e huis wat we bezochten was vies, klein en geen wc, vlak bij een drukke lawaaierige mark, het 3e huis was zo luxe, dat we er niet eens naar binnen zijn gegaan.

Morgen dus de bruiloft, ben erg benieuwd! Het begint pas op 16.30, dus kan 's morgen gewoon eerst naar Welcome Home.

Wat trouwens het enige echt vervelende hier is dat de moskee achter het huis staat, 's morgen om 05.20 wordt ik dus netjes gewekt door een brute speaker die oproept tot gebed, dit gaat zo de hele dag door, tot 's avond 8.20 voor de laatste oproep, maar het fijne nu is, dat tijdens de ramadan de hele ‘preek' over de speaker gezet wordt! Dat is dus minder! Maar verder gaat alles goed.

Alles gaat hier dus prima zijn gangetje! Tijd gaat (te) snel!

Groetjes!

PS. Het is heel erg leuk om jullie reacties te lezen!

jennie

leuk leuk leuk weer zo'n verhaaltje!
zo te lezen ben je heerlijk overal mee bezig!!!!
en wat schattig zo'n klein baby'tje met maat 52!!

doe ze allemaal de groeten van mij!

liefs jennie

Annemien en Jarno

O jakkies die moskee. Niet echt lekker nee. Maar ook heel veel leuke dingen. :)
Je beleefd dus veel en verveling is er ook niet zo te lezen: Fijn!

Groetjes uit een warm Holland nu. Hopelijk nog langer:)
We gaan nu naar Frankrijk, dus we schrijven ff niet:)

Cor en Arendje

Hoi Anita,

Je hebt dus voor je het weet een kind te onderhouden. Lijkt me een minder goed plan, dus afhouden maar, voor het kind veel beter om bij de eigen papa en mama te zijn!. Fijn dat je het naar je zin hebt en veel mooie dingen hebt beleefd. Veel plezier op de bruiloft. Ook een mooie belevenis, heel anders dan we in Nederland gewend zijn en daarom heel bijzonder om mee te maken.

Groetjes,

jeroen

hoi Anita
leuk te lezen dat het goed gaat,
goed bezig!! wat een verhalen..

groetjes jeroen

pa en ma

Je hebt weer een prachtig verhaal geschreven,
je bent er druk mee, We hopen dat je morgen een mooi
bruilofts feest hebt, is het met Amerikaanse tradities of ook met Oegandese gebruiken? ben benieuwd....
dikke knuffel
pa en ma

Kirsten

Hi liefie,

Ik zat al weer op een verhaal te wachten, duurde wel lang hoor:)
Wat akelig dat ze je gewoon een kind aanbieden, daar moet je gewoon niet over na denken.
Haha die moskee, ben je mooi klaar mee elke dag.
Veel plezier morgen op de bruiloft.

Dikke kus van Koes

H & D

Een goed verhaal, wij bedenken de plaatjes, en ruiken de benzine. De kindjes op de foto zijn mooi gekleed. Nu de jurk van de markt nog. In Harderwijk zwommen de zwanen op straat, 'n pláátje..Regen, het gras is overal zo mooi groen, daardoor.
Daaaaaaag.

Alibert

Hoi Anita,

De volgende keer gewoon zeggen dat de ouders zelf voor hun kind moeten zorgen, dat het hun verantwoording is. Als je de achtergrond weet is het dikwijls wel begrijpelijk. Maar natuurlijk absoluut niet goed te keuren.

Leuk dat je die 2 kinderen hebt gezien. Dat verlegen zijn gaat er wel af bij de oudste. Ze is een gezellige babbelaar en leuke meid. Toen ik haar de laatste keer zag kwam ze naar me toe (ze herkende me) en stopte niet meer met kletsen.

Geniet van alles.

groetjes, Alibert (ook de groeten aan Famke).

oma en oom Bert

Fijn dat je je weer goed vermaakt hebt in Oeganda. Bij ons kan her trouwens ook wel regenen, woensdag- avond tussen 16.00 en 18.00 uur 48 mm bij ons thuis.
Een gezellige bruiloft vanmiddag. Groeten oma en oom Bert

mick

hoi Anita ga zo door met je leuke verhalen en je goede werk daar wees maar trots op je zelf kanjer

Evelien en Marlinde

Ha lieve Anita!
We hebben snel je verhaal achter een internetzuil gelezen, buiten regent het....
Geniet van alles en tot over een paar weken (voor Marlinde).
Dikke kus van je zussen!!!!

Annemie

Hoi
Fijn dat je het zo naar je zin hebt, kan eigenlijk niet anders. Wij hebben een supervakantie gehad. FIjn om je verhalen weer te lezen, ben ik er toch een beetje bij.....
liefs aan iedereen en super dat je daar weer zo'n goed werk doet.!!!

Helmich en Dinie.

Hallo Anita.
Met heel veel plezier je mail gelezen, wat een belevenissen. Leven op deze wijze met je mee.
Zien uit naar je volgende mail, je had schrijver moeten worden, je weet ons wel te boeien.
Wensen je veel zegen toe.

Hamba