Anita aan het werk in Afrika

Eerste week in Malawi

Alweer een week in Malawi, wat gaat de tijd toch snel.

Vorige week vrijdag werd ik uitgezwaaid door mijn zussen en ouders. Ondertussen een al bekende weg geworden, die verbinding tussen Genemuiden en Schiphol. Nadat mijn bagage was ingecheckt, gelukkig mocht alles mee, nog even een hamburger gegeten. Toen was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Op reis gaan en een nieuw avontuur is fijn, maar afscheid nemen is nooit leuk.

De reis in het vliegtuig verliep zonder problemen, wel wat hobbelig hier en daar, maar dat mocht de pret niet drukken. Tot Nairobi had ik 2 stoelen tot mijn beschikking, wat de vlucht een stuk aangenamer maakte. Overstappen in Nairobi naar Lilongwe.

Geland in Malawi stap je het vliegtuig uit, en daar is die al te bekende geur weer! Je ruikt gewoon dat je weer in Afrika bent.

Na een vluchtige Ebola check, waarbij mijn temperatuur goed bevonden werd, was het tijd voor een visum. Ook hier geen enkel probleem en kon ik zo door lopen naar de bagageband. Gelukkig zijn beide koffers met mij mee gekomen naar Malawi.

Bij de aankomst stond Tjerk mij al op te wachten. Fijn! Het was een fijne autorit van Lilongwe naar Ekwendeni, waar je toch al snel zo’n 4.5-5 uur over doet.

Ondertussen zie je het landschap veranderen. Over het asfalt rijd je langs kleine dorpjes, hutjes, huisjes, maar ook stukken onbewoonbaar gebied. Het valt mij op dat het ook hier erg groen is! De bomen en het gras is groen en de aarde is rood. Het voelt weer als vanouds vertrouwd.

We rijden een steeds meer heuvelachtig gebied in, met hier en daar wat bergen. Mooi gezicht.

Bijna bij Ekwendeni aangekomen stoppen we nog even in Mzuzu, een grotere stad met een heuse westerse supermarkt! Het klopt voor je gevoel niet, maar het maakt het leven wel een stuk aangenamer hier.

In Ekwendeni aangekomen stonden de kinderen van de fam. Visser mij al op te wachten. Wat een welkom! De eerste paar dagen sliep ik in een guesthouse. Deze was mooi versiert met kleurplaten van de kinderen en zelfs al twee kaartjes vanuit Nederland! Wat een warm welkom.

Zondags was het erg vroeg opstaan, de Engelse kerkdienst begint hier namelijk om 8.00 uur! Een hele klus zou je denken, normaal gesproken ben ik niet zo’n held in vroeg opstaan. Maar omdat de zon om 5.45 in je kamer schijnt, ben je toch al op tijd wakker.

De kerk is erg bijzonder, het is gebouwd door de vroegere Schotse missionarissen is al ongeveer 150 jaar oud. De glas en lood ramen zijn nog steeds intact. De dienst was zoals gebruikelijk met veel zingen en een preek. Altijd mooi om te zien en te beseffen dat waar je ook bent, dezelfde boodschap verkondigt wordt.

Na de kerk op de koffie bij de fam. Boogaart, die specia

al een boterkoek gebakken had, Heerlijk en erg gezellig.

In de middag de omgeving van Ekwendeni maar eens beter leren kennen door een wandeling te maken in de omgeving, alles is mooi groen, de bergen in de verte. Een mooi vergezicht, heerlijk ontspannen om er te wandelen.

De rest van de week een beetje wegwijs gemaakt in de omgeving, wezen kijken bij het Nederlandse schooltje, waar ik donderdag begonnen ben met lesgeven. Leuk!

Ook kon ik woensdag verhuizen naar mijn nieuwe huisje! Een heerlijk plekje, mooie tuin, én stromend water en een eigen wc! Kan niet beter!

Vrijdag middag naar Mzuzu om boodschappen in te slaan voor de volgende week, pinnen bij de pinautomaat en een colaatje gedronken in een cafeetje. De Shoprite weer uitgebreid bewonderd en ontdekt dat er hier best veel te verkrijgen is (zolang je maar bereid bent veel ervoor te betalen).

Onderweg naar de taxistandplaats om met het openbaar vervoer terug te reizen naar Mzuzu (20-25 min reizen) nog flink nat geregend, omdat het regenseizoen is regent het zowieso veel, maar het kan ook heel hard regenen. Gelukkig hier in het noorden van Malawi geen last van overstromingen ed. Maar in het zuiden van het land hebben ze hier wel erg last van.

Vandaag naar het Malawi Lake geweest. Omdat de vorige juf afscheid nam, gingen we met een hele groep op weg. Een kleine 2 uur rijden kom je bij het meer met een prachtig wit strand. Bijna onwerkelijk. Het water is heerlijk helder en warm, fijn om er in te zwemmen. We hebben een hele gezellige dag gehad waarin ik flink verband ben in de Afrikaanse zon. Maar wel heel prettig dat er dichtbij een plek is om te ontspannen. Zeker voor herhaling vatbaar!

Voor nu een hartelijke groet uit Ekwendeni!

ps. er staan meer foto's onder het kopje foto's.

pa en ma

Vanuit een besneeuwd Genemuiden is het weer fijn om te lezen dat je weer goed bent aangekomen en je huis al leuk hebt ingericht

Klaas Jan & Evelien

Leuk om je verhalen ook weer op deze manier te lezen! Geniet van je eigen huisje, met binnentoilet!!

gerdine

Heel leuk je verhaal te lezen! wat heerlijk om weer in afrika te zijn. Malawi is een pracht land! met pracht mensen maar dat heb je denk ik al ontdekt! (ik ben een klein beetje jaloers hoor ;)) heel veel sterkte met het wennen, en je huisje ziet er goed uit! k'hoop dat het ook snel je thuis wordt! en geniet er van! :D groetjes! gerdine

Alibert

Leuk huisje!
Veel succes, plezier en zegen op je werk.

jan en jennie

fijn iets weer over jou te lezen. leuk huisje. eigen w.c. is goud waard!! veel succes met je arbeid. lieve groeten.

Marlinde

Ha lieve zus, fijn om te lezen dat je je plek aan het vinden bent en je al een prettige eerste week hebt gehad! Xx Marlinde

Lian van Tillburg

Wat een prachtig enthousiast verhaal . En bij het zien van de foto's komen bij mij de herinneringen aan Tanzania weer naar boven. Fijn dat je ook zo'n goed plekje hebt om te wonen.
Veel plezier met lesgeven en breng het geleerde van Tollebeek maar in praktijk!!!
heel veel liefs.

jennie

prachtig verhaal anita! geniet ervan

Annemie

Een goede start is het halve werk......succes!

Rixtia

Leuk hoor om zo met je mee te lezen.
Zie uit naar je volgende verslag
Groetjes RiXXX

Helmich en Dinie

Als jij geniet, delen we in jouw vreugde. Fijn, te lezen dat het goed gaat. We blijven je volgen. Lesgeven is ook zo'n mooi werk, veel fijne uren in de klas.

Geja Krans

Hoi Anita, wat een mooi verhaal. Het geeft een mooi beeld van hoe het daar is. Heel veel plezier en succes. Ik zal je verhalen blijven volgen. Mar sin leibh. Geja

Arda Kerhorst

Hallo Anita, Fijn weer een verhaal van je te lezen.
Geniet van werk en omgeving en groeten van ons allemaal

Fam Rick Visser

Hallo juf Anita
Samen met Rick jou verhaal gelezen en de foto s bekeken...wel gek hoor dat je juf ineens zo ver weg is. We blijven je volgen heel veel plezier daag dikke xxx Rick Visser

oma en oom Bert

Dit was een mooi begin in Malawi, wij hopen dat je er een fijne tijd hebt. Nog bedankt voor de telefoontjes op oma's verjaardag. groetjes.

Anneke Beens

Mooi om zo je verhalen weer te lezen, een hele goede tijd daar en geniet ervan! Groetjes uit de Patrijs

Frouk Ballast

Hallo Anita, wat leuk om het allemaal te lezen en wat een prachtige foto's. Fijn dat het al weer zo vertrouwd voor je voelt. En wat een warm welkom door de kinderen. Geniet lekker en succes met lesgeven.

Harm Ruijg

Leuk verhaal en leuk om te horen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet.Groetjes van de Kamperzeedijk en veel plezier daar!!!

Hamba