Anita aan het werk in Afrika

Tweede blog vanuit Ekwendeni

Zo, het werd weer hoog tijd voor een nieuwe blog vanuit Ekwendeni.

Alles gaat hier erg goed en de tijd vliegt voorbij, maar dat is een goed teken.

Misschien is het leuk als ik jullie mee neem naar mijn leven in Malawi en vertel hoe mijn week eruit ziet en wat ik verder zo allemaal mee maak.

De school begint elke morgen al vroeg, om acht uur komen de kinderen binnen druppelen en begin ik mijn schooldag. Ook hier begin ik met het zingen van liedjes, bijbelverhaal etc. Daarna gaan alle kinderen aan het werk. Ik heb op 2 dagen alle 5 de kinderen, de andere dagen heb ik verspreid de kinderen, in groepjes van 3. Sinds kort zijn we ook een kleuterschooltje gestart. Zodoende geef ik op donderdagmiddag les aan 3 kinderen van 4. Erg leuk en gezellig.

Ondertussen zijn we op school met een thema gestart. ‘Reis om de wereld’. Elke twee weken kiezen de kinderen een nieuw land uit en gaan we allemaal dingen ontdekken van dit land. Zo zijn Brazilië, Frankrijk en Canada al aan de beurt geweest en zijn wij nu met de klas geland in Zuid-Afrika.

Natuurlijk moest er bij het land Frankrijk Franse frietjes gebakken worden, dus op een middag niet in de klas, maar in mijn keuken school! Erg leuk! ( en lekker)

De morgens duren tot 12 uur, en daarna heb ik ’s middags nog les van 13.30-15.00 uur. Behalve op de vrijdagmiddag, want dan zijn alle kinderen ’s middags vrij.

De school, een lokaaltje naast kantoren van de kerk, ligt op ongeveer 5 minuutjes lopen. Een kleine wandeling op een zandweg.

Op de maandag en woensdagmiddag zijn wij een vrouwen fitness gestart. En wel bij mij in de tuin, dit gebruik kende ik ook in Zuid-Soedan, vandaar dat ik al enkele fitness dvd’tjes vanuit Nederland had meegenomen. Gezellig op het gras sporten in de buitenlucht, soms onder nieuwsgierige ogen van buurtkindjes, die vinden dat wij Mzungu’s maar gek aan het doen zijn.

Op dinsdag avond zorgen we ervoor dat de aanwezige vrijgezellen in Ekwendeni een heerlijke Mzungu maaltijd hebben. Dus om de beurt kookt er iemand en eten we daar met een groepje jongeren, gezellig en erg leuk. Zo hebben ze hier heerlijke, en goedkope Soya pieces, die heerlijk smaken. :)

Op zich is er verder bijna alles wel te verkrijgen in de buurt. Groentes haal ik op de markt en 1x per week komt Bobby de groenteboer langs. Hij werkt bij de green shop in Mzuzu ( een NGO voor dove mensen) en komt dan heel luxe, de groenten bij huis bezorgen. Nu heb ik graag iets voor een goed doel over ( haha, en het gemak) dus komt hij elke week langs. De rest koop ik op de markt in Ekwendeni, waar voornamelijk tomaat en ui te verkrijgen is, of in Mzuzu, waar de keus een stuk ruimer is.

Woensdagavond hebben we een internationale bijbelstudie, die wij om de beurt bij verschillende mensen in huis houden. Erg gezellig, leerzaam en een fijne groep mensen!

Vrijdag middag heb ik geen kinderen op school, maar ga ik ’s middags naar de blindenschool om samen met Marieke club te geven. De kinderen zingen liedjes, luisteren naar een bijbelverhaal en leren een bijbel vers uit hun hoofd. Daarna is het tijd voor een spel of spelen met het aanwezige speelgoed. Zo hadden we twister mee genomen, wat een groot succes is!

Veel kinderen kunnen nog wel een beetje zien, of hebben een oog aandoening. Maar er zijn ook enkele kinderen die volledig blind zijn. Ook gaan er veel albino kinderen naar de blindenschool.

Het is een boarding school, wat inhoud dat de kinderen slapen in de slaapzalen van de school en alleen in de schoolvakanties naar huis gaan.

Veel meisjes vinden het erg leuk om te haken, maar door gebrek aan haaknaalden en wol gaat het niet zo goed. Maar dat je erg creatief kunt zijn blijkt maar weer toen ik een meisje een kapotte pen zag gebruiken als haaknaald.

De zaterdag is een vrije dag! Heerlijk! Deze heb ik al erg wisselend ingevuld. Wanneer we niets bijzonders gaan doen, wordt het vaak een ritje met het openbaar vervoer naar Mzuzu, waar we boodschappen doen.

Je kunt hier kiezen uit een mini bus die heel erg vol gestopt wordt, vaak stopt om mensen, in het al overvolle busje, in te laden. Of je kunt kiezen uit een taxi. Ook deze vertrekt wanneer hij vol is, maar dan met maximaal 3-4 mensen op de bank. Prima te doen!

Het is een mooie rit naar Mzuzu van ongeveer 20 minuutjes Je rijdt het dal door ziet akkers, bergen in de verte en huisjes. Alles is mooi groen en daar doorheen zie je een rode weg kronkelen. Gelukkig is de hoofdweg wel asfalt weg.

Regelmatig word je bij een road block gestopt Hier staat de politie/leger te controleren. En dat sommige dingen alleen in Afrika gebeuren bleek wel toen wij gestopt werden in de regen.

Een hele stoere Afrikaanse soldaat, in uniform en al, Dik geweer om zijn schouders en een ROZE paraplu met hartjes. Tja.

Of dat je in de taxi rijdt en de chauffeur ineens met zijn stuur van links naar rechts gaat. Om zo het allerlaatste restje benzine, wat er nog in de tank moet zitten, te gebruiken. Dat je dan net boven aan de heuvel ( gelukkig) stil staan omdat de benzine op is, is de gewoonste zaak van de wereld. Chauffeur verdwenen met een jerrycan en wij maar wachten. Dat hij 10 minuten later terug komt met een volle jerrycan en wij weer verder kunnen, is erg normaal.

Naast de regelmatige ritjes naar Mzuzu, ben ik nu ook al 3 keer naar het meer geweest. Een prachtig wit strand en helder, warm water. Tropisch doet het aan en het is een heerlijke plek om tot rust te komen. Het meer ligt op een 1,5-2 uur rijden van Ekwendeni.

Ook ben ik op een zaterdag naar Livngstonia geweest met Mariella ( zij werkt hier ook als vrijwilliger) en Corine en Hanneke ( 2 studenten) Erg gezellig! We hadden Fabias gevraagd om ons te rijden en een 4x4 auto gehuurd. De wekker ging erg vroeg die morgen en om 6 uur reden wij Ekwedeni uit, richting het noorden. Na een uurtje gingen we de verharde weg af en reden een prachtige route naar Livingstonia. Na 3 uur rijden kwamen wij aan. In Livingstonia woonden de vroegere Schotse missionarissen. Livingstonia ligt op ongeveer 900-1000 meter hoogte en daardoor heb je een prachtig uitzicht over het meer en over Malawi. We bezochten de oude kerk en het museum. Museum is een groot woord, maar ze hadden erg hun best gedaan om er wat van te maken.

Na een wandeling door het dorp reden wij verder naar een mooie waterval.

Via een erg bochtige en steile weg, met veel haarspeldbochten, terug gereden naar de hoofdweg.

Op zondag ga ik naar de kerk hier. Nu schreef ik in mijn vorige blog al dat de kerk om 8 uur begon. Nu hadden ze op een morgen een leuke mededeling tijdens de dienst. Voortaan begint de Engelse dienst om 7.30! Ja je leest het goed! Op de zondag morgen is dat wel erg vroeg moet ik zeggen hoor! De dienst is elke keer wel anders. Soms is er een koor, andere keren niet. Omdat ik op zondag zondagschool geef aan de kinderen, zitten wij in de zijbanken. Aan het begin van de dienst worden alle kinderen van de zondagschool naar voren geroepen om te presenteren wat ze de week ervoor geleerd hebben en om een liedje te zingen. Mooi dat zo de kinderen ook een bijdrage hebben bij de dienst.

Na ongeveer een 30-45 minuten in de kerk gezeten te hebben, gaan wij met de kinderen van de zondagschool uit de kerk. We lopen dan naar de school van de kerk en gaan in 2 groepen uiteen. We zingen, vertellen een verhaal en leren ook hier een memory vers uit ons hoofd. Soms spelen we het bijbelhaal na, een andere keer maken we een tekening over het verhaal.

Ik heb eens per 3 weken geen zondagschool en kan dan de hele dienst in de kerk zitten. De lengte van de dienst is ook erg verschillend. Soms sta je na 1.5 uur buiten, maar het kan ook gerust 2 uur of zelfs 2.5 uur duren als er iets speciaals is.

Na de kerk drinken we om de beurt bij iemand in de tuin koffie/thee. Gezellig!

’s Middags hebben Mariella en ik een traditie op gebouwd om om de beurt bij elkaar te eten en dan een serie marathon te houden.

Of we maken een wandeling in de buurt. Zo hebben we de prayer mountain beklommen. Een kleine berg aan de rand van Ekwendeni waar je een prachtig ver gezicht hebt over Ekwendeni en omgeving.

Naast de leuke en gezellige mensen hier om mij heen heb ik natuurlijk ook veel huisdieren. Zo heb ik altijd wel een paar loslopende kippen in mijn tuin lopen van de buren. Daarnaast heb ik Harry de gekko, veel spinnetjes, muggen, ratten en ander klein gezellig gedierte. Maar afgelopen zaterdag had ik wel de hoofdprijs! Ik had namelijk een slang op bezoek. Blijkbaar vond hij het wel gezellig bij mij in huis. Het was dan wel een klein slangetje van ongeveer 30 cm, maar toch. Een slang is een slang.

Toch maar naar de buren gelopen en Martijn heeft de watchman mee genomen. Gewapend met bezem en mes de slang gedood en in mijn wastepit ( een gat in de grond waar ik mijn afval in leeg gooi) gegooid. Hmmm, gezelschap is er leuk, maar dan toch liever niet van slangen.

Voor nu een hartelijke groet vanuit een mooi en warm Malawi!

Anita

PS, bedankt voor alle leuke berichtjes op de site, en bedankt voor de kaartjes die ik krijg via de post!

Onder het kopje foto’s kun je meer foto’s vinden.

Reacties

Reacties

pa en ma

Weer een prachtig verhaal, we zijn weer helemaal op de hoogte (dat waren we al wel een beetje )
DIKKE knuffel van je pa en ma

Klaasje

Ha Anita,
Leuk om te lezen over je dagelijkse bezigheden in Malawi!
Groetjes van ons allemaal

familie van der Kamp

Prachtig Anita, wat een mooi werk doe je daar, en wat een mooie foto's, vooral dat "popje" onderaan je verhaal.
Een hele fijne tijd toegewenst.

groeten van ons allemaal !

familie Olie

Mooi om je verhaal te lezen. Herkenbaar ook. Onze gedachten gaan weer 10 jaar terug... Hartelijke groet van ons allemaal.

jennie en jan

prachtig om te lezen, we genieten er altijd van. (behalve van de slang) knuffel....

Henk en Jeanette

Leuk om je uitgebreide verhaal te lezen, je hebt een druk programma, maar geniet volop en wij genieten op afstand mee! Fijn dat je weer wat van je liet horen. Hartelijke groet uit Emmeloord.

Marlinde

Je hebt er weer een prachtig verhaal van gemaakt!
Xx Marlinde

Judith

Ook al ken ik je eigenlijk helemaal niet, toch vind ik het leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien! (Ik ben degene die jou in 2012 belde toen je in Zuid-Soedan zat, om advies te vragen ivm mijn eigen reis naar dat land).

Anneke Beens

Hoi Anita,

Leuk om je op deze manier te volgen, mooi verhaal. Goede tijd en geniet ervan! Gr, van de buurtjes uit de Patrijs!

oma en oom Bert

weer een heel mooi verhaal. we hopen dat het zo mag blijven. groetjes oma en oom Bert

Annemie

Moor verhaal, zo reis ik ook een beetje mee...

jan & kla barneveld

fijn Anita,dat je zo geniet van het werk dat je mag doen
de mensen de natuur de ondelinge band wij wensen je nog een fijne tijd

Helmich&Dinie

Wat hebben die kinderen een bijzondere basisschooltijd.
Kinderen van medewerkers?
Je hebt het wel naar de zin, gezonheid en vreugde gewenst.

Helmich&Dinie

Gezondheid.

Lian van Tilburg.

Wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven en wat ontzettend fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
Geniet van de prachtige tijd en de fijne mensen om je heen. Want volgens mij heb je al veel vrienden gemaakt.

gerard en tiny raben

Anita fijn dat we op afstand zo kunnen meegenieten van je prachtige verhalen. We wensen je gezegende Paasdagen. Groeten van de kerkbuurtjes

Bram Post uit Groep 3

hoi anita ik vond de fotos heel leuk. maar warom hebben de mensen wite vel eigenlijk. we hebben ook de paasviering geviert en we hebben ook koekjes gebbaken en geknutselt en gezongen en ook heb ik een gebed mocht ik voor zechen en een paasfilm van de zandtovenaar bekeken en matzes en limonade gegeten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba